Om frøer, blæksprutter og en lidt sær smag

16 feb

Jeg falder ofte for de lidt sære, sjove ting, fremfor de pæne. Af veninder er jeg blevet beskyldt for at have en lidt sær smag eller “helt din egen stil” (Så kan man jo tolke det, som man har lyst). Fx var jeg for 15 år siden på rejse med en veninde rundt i Guatemala. Lige meget hvor lille en flække vi kom til, kunne man købe farvestrålende tæpper, tasker og tøj i stride strømme. Men hvad endte jeg med at slæbe hele vejen tværs gennem landet, et smut til Honduras og tilsidst med hjem til Danmark? En kæmpe udstoppet frø! Den var så fed. Nok på størrelse med min fod. Jeg aner ikke, hvad jeg skulle med den – måtte bare eje den.

Desværre skiltes vores veje allerede dagen efter hjemkomsten til Danmark. Jeg skulle nemlig til fest hos nogle venner og ville vise frøen frem. Da der rigtig kom gang i festen, blev frøen ( så vidt jeg husker) lagt i en pose – sikkert en klassisk gul fra netto, og hængt på en knage i deres entre. Og herfra er dens skæbne uvis. Dagen efter var posen væk…

Med denne forkærlighed for anderledes ting, er det derfor typisk mig, når jeg på min jagt efter egnede hækleprojekter, ikke først falder over fine mønstre eller blomster, men en blæksprutte, som straks må hækles. Den er nu også ret sød.

20130216-200111.jpg

I forhold til opskriften har jeg hæklet øjne og en mund, frem for at sætte nogle på i plastik. Og… så opdagede jeg, da jeg havde hæftet ende vel at mærke, at jeg har talt forkert et eller andet sted. Den stakkels turkise blæksprutte har kun fået syv arme…

Hvor blæksprutten ender sine dage er stadig uvist. Den er stadig en fri fugl, så at sige.

Skriv et svar

