Hårbånd-amok

19 feb

For to uger siden blev jeg klippet. Eller studset nærmere. Det var stærkt tiltrængt. Der skete nemlig det tilbage i februar 2012, som der sker med ca 5 års mellemrum, at jeg pludselig får en trang til, at “der skal ske noget”. Det går så ofte ud over mit lange hår. For 10 år siden lavede jeg G. I. Jane versionen og satte trimmeren på 4mm. Det var lidt vildt.

Sidste år kom den der klippetrang igen kriblende, men jeg var lige blevet ti år ældre. Så det endte med en page. En rimelig kedelig page. En page, der ikke klædte mig. En page, der fik mig til at ligne en livstræt bibliotekar. Så efter tre ugers daglig kiggen intenst på mig selv i spejlet, blev jeg enig med mig selv om, at det ikke gik. Jeg måtte til frisøren endnu engang. Og nu bad jeg bare om noget FRISKT og kort. Den nye frisør kiggede først på mig og spurgte, hvem der dog havde givet mig den rædsomme frisure – altså pagen. SÅ vidste jeg, at det kunne ikke gå helt så galt, denne gang.

Og det gjorde det heller ikke. Fin frisk frisure, som dog, ligesom alle de korthårede frisurer, jeg har haft gennem tiden, kræver, at man sætter det hver morgen. Jeg ved ikke, hvorfor jeg hver gang, jeg sidder i frisørstolen, ligesom “glemmer”, at jeg aldrig får sat det dér hår. Det duer bare ikke for mig. Ligsom makeup og neglelak heller ikke fungerer for mig.

Det gik fint for mig og den nye frisure den første måned eller to. Derefter begyndte den at blive mærkelig lang ufikse steder, uden dog tilnærmelsesvis at nærme sig den længde, jeg ønskede den havde – nemlig lang. Så lang, at jeg kunne sætte håret op igen. Så I temmelig mange måneder har jeg ventet og holdt ud.

En måde at klare frisuren på, har været med hårbånd. Og nu hvor jeg er blevet helt hooked på hæklenålen (høhø), så er det jo nærliggende at hækle hårbånd til manken.

Jeg fandt et fint et af slagsen på strikkerens blog. Men jeg kunne simpelthen ikke finde ud af opskriften. Ved femte eller sjette forsøg, skete der pludselig noget magisk. Jeg begyndte ligesom at kunne gennemskue, hvad det var, jeg lavede og hvad de enkelte masker var/gjorde/så ud. Så prøvede jeg at regne ud udfra billedet, hvordan opskriften nok skulle være og VUPTI! Så var den der! Fantastisk.

20130219-213030.jpg
Og så tog det ellers fart. Med tykt bomuldsgarn tager det jo ingen tid at lave et hårbånd. Så udover at der nærmest er vokset et hårbånd fast ovenpå mit eget hoved, så har jeg også foræret dem væk til veninder. Jeg ELSKER min nye hobby, når det er så nemt at “lige lave noget fint og brugbart” til mine kære.

Opskriften her er som sagt stærkt inspireret af strikkerens:

HÅRBÅND
Mål: Bredde 5 cm og længde 60 cm.
Hæklepind nr.3,5
Materiale: DROPS paris bomuldsgarn, plus en knap

Hækl 10 lm. (Lad der være omkring 1 meter garn på den anden side af opstartsløkken, som kan bruges til at lave afslutningsmønster i opstartsenden)
Vend og spring 1 lm over og hækl 9 fastm.
*Vend med 3 lm, hækl 1 stm i 1. m, spr 3 m over. I næste m hækles: 3 stm, 1 lm, 3 stm. Spring 3 m over og hækl 2 stangmasker i sidste m*
vend og gentag fra *-* indtil båndet har den ønskede længde.

Til sidst hækles som fra *-* med restgarnet helt i starten af arbejdet, så begge ender ligner hinanden. Og så syr man en knap fast i det første hul (det lavet i opstartsenden med restgarnenden). Husk at teste, om knappen kan komme igennem hullerne i mønsteret.

Og det ser nogenlunde sådan ud på (selvportræt med mobil i fedtet spejl)

20130219-214500.jpg

3 kommentarer to “Hårbånd-amok”

  1. Kisser februar 20, 2013 hos 2:22 pm #

    Mon min tur kommer?
    Gerne et sort måske. Eller orange måske 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Endnu et par prinsesser | det lille blå hus - marts 4, 2013

    […] er min gode gamle opskrift og blomsten er […]

Skriv et svar

