Forårsdres til min telefon

13 mar

På en måde er et hæklet etui til min telefon et lidt fjollet projekt for mig. Ikke fordi den stakkels iPhone ikke kunne bruge lidt beskyttelse mod vejr og vind engang i mellem. Men fordi jeg altid har den lige ved hånden – enten i en lomme eller ved siden af på bordet/ i sofaen. (Den uvane kunne jeg selvfølgelig arbejde på at komme af med, men det bliver altså ikke lige nu. Det er i hvert fald ikke det, det her indlæg skal handle om.)

Fordi den altid er lige ved hånden, tvivler jeg på, at jeg vil bruge et etui til den.

Nu er det så bare det, at jeg faldt over en meget fin opskrift på netop et hæklet telefonetui på Fru Madsen blog. Jeg har aldrig prøvet at hækle ananasmønster, så det blev jeg nødt til lige at hækle.

Det viste sig dog at drille lidt. Jeg lagde ud med at forsøge at hækle det med en hæklenål en størrelse mindre, end hun havde skrevet, fordi jeg hæklede i dejligt blødt, lys petroleumsblåt uld, som jeg tænkte ville give sig. Men det blev for småt. Så om igen i 100% bomuld. Da jeg fandt mit bomuldsgarn frem, fik jeg lyst til at prøve at hækle det i to farver. Det, synes jeg faktisk, fungerer meget godt, selvom det er lidt sværere at se det fine mønster. Hvad der ikke fungerede så godt for mig, var opskriften. Måske garnet var for tykt?Etuiet blev ligesom bredere og bredere…

20130313-154615.jpg
Normalt ved den slags håndarbejdsprojekter ville jeg blive vildt irriteret, frustreret og kaste det over i et hjørne meget hurtigt af ren arrigskab. Men det er som om, at det er lettere for mig at gennemskue/eksperimentere/ændre lidt hist og her/finde løsninger, når det er hækling, det drejer sig om. Det er bare en helt vild tilfredsstillelse efter lidt prøven frem og tilbage og så se en opskrift lykkes! Med den her har jeg undladt nogle stangmasker i siderne og nogle løsmasker i løsmaskebuerne, for at gøre etuiet strammere. Og den sidste række udskiftede jeg med kædemasker i bagerste maskeled, hvilket faktisk giver en slags “lukken rundt om telefoniens top” effekt.

20130313-160529.jpg
Resultatet er her:

20130313-155403.jpg

Jeg synes faktisk, det er ret sjovt og dejligt forår-pangfarve-agtigt. Så hvem ved. Måske min telefon alligevel får lov til at få sin nye kjole på engang imellem 🙂

Skriv en kommentar