Grydelapper med vaffelmønster og linselus med nye tænder

25 mar

Grydelapper var ikke lige noget, jeg havde tænkt, skulle snige sig ind på min to-do hækleliste. Men så var én af de andre fra min kolonihavekreaklub igang med et sæt i vaffelhækling, og de var top fine! Fandt så en opskrift på Karen Klarbæks blog, som jeg kastede mig over.

Men der har været et par forhindringer for hækleprojektet denne gang… Jeg plejer ikke at tage garnhenvisninger så tungt. Bruger ligesom bare, hvad jeg har eller synes kunne være fint. Så jeg lagde ud med at prøve at hækle af noget lidt tykt bomuldsgarn med hæklenål nr. 2,5 (som der stod i opskriften). Men det tykke røde garn var for det første virkelig hårdt at hækle vaffelmønsteret i, og den lille krog fik kun fat i halvdelen af garnet, så det delte sig hele tiden, og jeg var ved at blive gak.

Ok. Så prøvede jeg med dobbelt garn af en rest tyndere bomuldsgarn, jeg havde liggende. Det så fint ud og var meget nemmere at arbejde med. Glad og fro drog jeg derfor til garnbiksen efter flere forsyninger. Henkastet spurgte ekspedienten, hvad jeg skulle bruge garnet til. “Det må du ikke!”, udbrød hun, da jeg stolt fortalte om de vaffelmønstrede grydelapper. “De smelter! Der er jo akryl i garnet og det kan ikke tåle høje temperaturer.” Ups. For dælen da. Jeg må vist lære at følge garnanvisningerne.

De to første forsøg:

20130325-205134.jpg

Så jeg kom hjem med nye nøgler egnet bomuldsgarn og gik så ellers igang for tredje gang. Og så var det, at min dejlige lille piges mund besluttede, at to tænder ikke var nok i længden. I løbet af den sidste uge er der dukket ikke mindre end to hele og to halve (sådan nogle, der stadig er halvskjulte) frem i den lille mund. Med appetitløshed, pylrethed og "jeg vil helst bare holdes af dig mor"hed til følge. Så det er ikke blevet til så meget hækling, desværre.

Endelig er det dog lykkedes at blive færdig med én grydelap, og så kunne jeg ikke vente med at få den på bloggen. Det var nemlig et lidt hårdt arbejde at hækle med dobbelt garn, så hvem ved hvornår nr. 2 bliver hæklet. Jeg ville gerne tage et godt billede, hvor man rigtigt kan se mønstret. Men det er ikke så ligetil at få et godt billede så tæt på, og så var der hele tiden sådan en lille sød linselus, der ville med på billedet…

20130325-204454.jpg

Selvom grydelappen savner sin partner, der stadig mest bare er i garnnøgleform, så er den allerede taget i brug – og den virker sgu!

20130325-205612.jpg

2 kommentarer to “Grydelapper med vaffelmønster og linselus med nye tænder”

  1. Kisser marts 25, 2013 hos 9:47 pm #

    Dåre dejlig linselus! 🙂

Skriv et svar

